Onze maatschappelijke waarde

Het openbaar vervoer vervult een belangrijke maatschappelijke functie in onze stad. Het zorgt ervoor dat werkenden naar hun werk kunnen, scholieren en studenten naar hun klas of college, toeristen naar bezienswaardigheden, en ook andere reizigers op hun bestemming komen.

we streven naar een groener, socialer,innovatiever enbeter bereikbaarAmsterdam

Als partner van de stad draagt GVB bij aan een groener, socialer, innovatiever en beter bereikbaar Amsterdam. We hebben aandacht voor de mobiliteit van reizigers met een fysieke beperking, we zijn gesprekspartner als het gaat om de autoluwe stad en we zijn een grote werkgever met een medewerkersbestand dat een afspiegeling vormt van de Amsterdamse samenleving. Bij ons is iedereen welkom.

Waar wij rijden, voelen mensen zich veilig. Door ons servicepersoneel in voertuigen en stations krijgen wij al jarenlang hoge waardering voor de sociale veiligheid.

Alle bedrijfsactiviteiten in het openbaar vervoer hebben impact op de samenleving. GVB wil de positieve impact maximaliseren en negatieve impact minimaliseren. Zo creëren we zoveel mogelijk maatschappelijke meerwaarde.

Waardecreatie

we hanteren het<IR> frameworkvoor onze rapportage

De strategie van GVB is gericht op waardecreatie voor de langere termijn. Om over de voortgang van onze strategie verantwoording af te leggen aan onze belangrijkste stakeholders, gebruiken wij de rapportageprincipes van het International Integrated Reporting Council (IIRC), het zogenoemde framework. Dit model gaat uit van waardecreatie op basis van zes kapitalen. Naast de traditionele kapitalen 'financieel' en 'geproduceerd' (gebouwen en infrastructuur) zijn dat 'menselijk', 'intellectueel', 'sociaal' en 'natuurlijk' kapitaal. We laten hiermee zien dat we maatschappelijke waarde van onze activiteiten zeer belangrijk vinden.

Het hier getoonde waardecreatiemodel laat zien hoe we deze ‘bezittingen’ of kapitalen inzetten om onze doelstellingen te bereiken, hoe we de voortgang meten en tot welke impact (zowel positief als negatief) dat mogelijk leidt, zowel voor onze eigen organisatie als voor de maatschappij.

Waardecreatiemodel

Zoek

PDF

Home/Strategie/Onze maatschappelijke waarde