Jaaroverzicht 2018

Start testritten beheer en onderhoud Noord/Zuidlijn

JAN-start-test-NZL.jpg

De gemeente test het beheer en onderhoud van de Noord/Zuidlijn; zijn alle partijen er klaar voor? Kunnen storingen ook daadwerkelijk via de bedachte processen en procedures hersteld worden? Als deze testen afgerond zijn, bepaalt een onafhankelijke toets of de Noord/Zuidlijn klaar is voor overdracht aan GVB als exploitant van de lijn.

Amsterdammers melden zich massaal voor testreis Noord/Zuidlijn

JAN-Amsterdammers-melden-zich-massaal-voor-testreis-NZL.jpg

Voor de generale repetitie van de Noord/Zuidlijn zijn duizenden testreizigers nodig. Mensen die als één van de eersten de nieuwe Noord/Zuidlijn willen ervaren, kunnen zich nu alvast bij ons aanmelden. De interesse hiervoor is groot, binnen een week zijn er al 12.000 aanmeldingen!

Keurmerk Beste Werkgever

GVB doet elke twee jaar mee met het medewerkerbetrokkenheidsonderzoek van Effectory. Op basis van de meest recente resultaten, mogen we tot eind 2018 het keurmerk ‘Beste werkgever’ voeren. Werkgevers ontvangen het keurmerk wanneer hun ‘Beste Werkgevers Score’ boven het gemiddelde ligt in de sector waarin zij actief zijn. Afhankelijk hiervan worden 1, 2 of maximaal 3 sterren toegekend. Hoe meer sterren, hoe hoger de score ten opzichte van het branchegemiddelde. GVB heeft 2 van de maximaal 3 sterren ontvangen.

Ondertekening Amsterdams Taalakkoord

Eind januari was de feestelijke ondertekening van het Taalakkoord. Samen met 24 andere bedrijven en de gemeente Amsterdam laten we hiermee zien dat we ons inzetten voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal.

Met de metro tijdens Nieuwsjaarsnacht

JAN-nieuwjaarsnacht.jpg

Feestvierders in Amsterdam kunnen na de jaarwisseling met een van onze extra nachtbussen reizen en voor het eerst ook Metro 54 terug naar huis pakken. We komen hiermee tegemoet aan een langgekoesterde wens van reizigers voor meer OV na de jaarwisseling in de hoofdstad. De inzet van Metro 54 zorgt ook voor verlichting van het grote reizigersaanbod bij de nachtbussen op de IJzijde van het Centraal Station.

Start aanbesteding elektrische bussen

FEB-start-aanbesteding-el-bussen.jpg

GVB start de Europese aanbesteding om de eerste 31 elektrische bussen (met optie tot 69 extra) op basis van Opportunity Charging, met bijbehorende laadinfrastructuur, voor Amsterdam te kopen. De elektrische bussen vervangen de capaciteit van 28 Citaro dieselbussen en moeten vanaf 2020 instromen. De nieuwe bussen worden ingezet op de lijnen 15, 22 en 36. Het openbaar vervoerbedrijf zet hiermee, samen met partners gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam, een belangrijke eerste stap in het uitstootvrij maken van het busvervoer in de hoofdstad.

Valentijn verleidt reizigers

FEB-Valentijn-verleidt-reizigers.jpg

Op een knetterkoude maar zonovergoten Valentijnsdag trokken twee GVB-teams kriskras door de stad om reizigers te verleiden een liefdevolle boodschap op het hart te stiften. Door het posten van die boodschap op social media maakten zij kans op een romantische vaart voor twee in de stuurhut van de schipper.

Ruim 70 metrobestuurders opgeleid voor de Noord/Zuidlijn

FEB-ruim-70-metrobestuurders.jpg

Een paar jaar geleden liep onze collega Marcel Admiraal van de afdeling Metro nog door de lege tunnelbuis van de Noord/Zuidlijn. Nu test hij met onze ruim zeventig metrobestuurders op de Noord/Zuidlijn. Ondertussen gaan we door met het opleiden van nog meer metrobestuurders. We werken toe naar tachtig tot negentig bestuurders voordat de Noord/Zuidlijn op 22 juli gaat rijden. Daarnaast leiden we nog zestig extra bestuurders op. Zo hebben we straks een poule van 150 bestuurders, van in totaal van 260 bestuurders, die op de Noord/Zuidlijn kunnen rijden.

Eerste definitieve servicebalie in tram

FEB-1e-def-servicebalie-Tram.jpg

Alle conducteurscabines in onze trams worden vervangen door een servicebalie. Deze servicebalie verbetert het contact tussen conducteur en reiziger, zo bleek uit een proef die GVB in het afgelopen jaar deed op lijn 1 en 2. GVB wil de beste stadsvervoerder van Nederland worden en gelooft dat dit het beste kan door een persoonlijke en gastvrije aanpak. De servicebalie ondersteunt dit op verschillende manieren: de uitstraling is vriendelijk en uitnodigend, en maakt persoonlijk contact makkelijker, zowel voor reizigers als voor conducteur.

Knap staaltje railinfra

Gemeente Amsterdam is bezig met de herinrichting van de Burgemeester Röellstraat en een deel van de Slotermeerlaan. GVB vervangt, als onderdeel van die herinrichting, zo’n 200 meter tramspoor en legt nieuwe bovenleidingen en wisselbesturing aan. Speciaal voor deze klus maken we een tijdelijke spoorboog, zodat de trams tijdens het werk kunnen blijven rijden en we de overlast voor reizigers beperken.

OV-coach helpt minder-mobiele mensen met reizen met OV

MRT-OVcoach-helpt-minder-mobiele-mensen-met-reizen.jpg

Mensen met een beperkte mobiliteit kunnen een OV-coach inschakelen die hen helpt zelfstandig te leren reizen. Op 7 maart hebben de gemeente Amsterdam, verschillende vervoerbedrijven, de Vrije Universiteit en sociaal-maatschappelijke organisaties het Convenant Mobiliteits Assistentie ondertekend. Voor GVB is het belangrijk om hierbij aan te sluiten: we zien graag dat iedereen zich welkom voelt aan boord van onze voertuigen.

GVB volledig cashvrij

MRT-GVB-volledig-cashvrij.jpg

Vanaf 26 maart zijn wij de eerste cashvrije openbaar vervoerder van Nederland. Naast de bussen en Noordzeekanaalponten zijn nu ook al onze trams cashvrij. Reizigers betalen met hun OV-chipkaart, kopen vooraf een kaartje of betalen met pin onderweg in het voertuig.

Werkenbijgvb.nl genomineerd voor award

MRT--Werkenbijgvb.nl-genomineerd-voor-award.jpg

Uit maar liefst 500 organisaties is GVB samen met 11 andere bedrijven genomineerd voor de Digitaal-Werven Award voor de beste corporate recruitmentsite. Digitaal-Werven organiseert de wedstrijd en heeft de recruitmentsites beoordeeld op 100 onderdelen: welke informatie verstrekt het bedrijf over de sollicitatieprocedure? Binnen welke termijn krijg je antwoord en hoe snel worden vragen via social media beantwoord? Ook een mystery sollicitatie door Digitaal-Werven was onderdeel van de selectie. Juist het eerste contact van sollicitanten met een werkgever is ontzettend belangrijk. Daarom zijn we ook extra aangenaam verrast met deze nominatie.

84.000 liter water op reis door de Noord/Zuidlijn

MRT-water-op-reis-NZL.jpg

We krijgen deze maand wel heel bijzondere testreizigers op de Noord/Zuidlijn: 140 containers gevuld met maar liefst 84.000 liter water. Zij hielpen ons alvast te testen hoe het nou is om met een volle metro op de Noord/Zuidlijn te rijden. In totaal hadden we daarmee 91.000 kilo aan gewicht aan de metro toegevoegd, zo ongeveer het gewicht van het aantal reizigers in een volle metro.

Reizigerstevredenheid opnieuw gestegen

MRT-Reizigerstevredenheid-opnieuw-gestegen.jpg

Reizigers waarderen GVB met een 7,6 in de OV-Klantenbarometer, het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder alle vervoerders in Nederland. Het jaar ervoor was deze waardering nog een 7,4. Reizigers zijn vooral meer tevreden over de verbeterde reisinformatie bij verstoringen bij onze Veren, de punctualiteit bij Bus en Tram, en ook de reissnelheid bij Bus en Tram. Van alle vervoersoorten is de waardering voor de Amsterdamse metro het meest stabiel. We zijn erg blij met de resultaten, zeker gezien de uitdagingen in een steeds drukkere binnenstad met veel werkzaamheden aan de infrastructuur.

Startdatum Noord/Zuidlijn definitief 22 juli

APR-startdatum-NZL.jpg

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft bevestigd dat de Noord/Zuidlijn op 22 juli gaat rijden. Een belangrijk besluit voor reizigers en voor GVB. Wij kunnen ons nu daadwerkelijk gaan richten op de eerste dag dat de nieuwe metrolijn voor het publiek beschikbaar komt. Ook de andere voorbereidingen die al ingepland staan gaan onverminderd door. Zo zijn nu alle verkeersleiders opgeleid en onze medewerkers van het Serviceteam en OV-zorg getraind op de noodplannen van de nieuwe metrolijn.

Met z’n allen de Noord/Zuidlijn testen

APRIL-Met-z'n-allen-de-NZL-testen.jpg

Deze maand zijn ook de data en tijdstippen bekend van de Noord/Zuidlijn-testritten. Veel sneller dan we van tevoren verwachtten, waren deze testritten in minder dan een dag volgeboekt. Ook de extra ritten die we aanboden, waren in een mum van tijd vergeven. Vanaf 20 april starten de tests. Met verschillende scenario’s oefenen we ongeveer zes weken lang samen met testreizigers op onze nieuwste metrolijn, en daar is ieders hulp hard bij nodig.

Eerste tests met reizigers op Noord/Zuidlijn

APRIL-Eerste-tests-met-reizigers-NZL-2.jpg

Op 20 april staan de eerste testreizigers in de Noord/Zuidlijn. Zes weken lang testen we de lijn bijna elke dag, vaak met testreizigers. In april testen 30 ouderen de metrolijn en op Centraal Station testen we met 500 reizigers hoe de loopstromen zijn. Op station Vijzelgracht houden we brand- en ontruimingsoefening en op station Europaplein testen we crowd control met maar liefst 1000 reizigers. Veel van onze medewerkers oefenen tijdens deze testen ook hun rol voor als de lijn straks echt rijdt.

CAF wordt de fabrikant nieuwe M7-metro’s voor Amsterdam

APR-CAF-fabrikant.jpg

GVB wijst na een aanbesteding CAF (Construcciones y Auxiliair de Ferrocarriles, Spanje) aan als voorkeursaanbieder voor de levering van een serie nieuwe metro’s voor Amsterdam. Het gaat om 30 metro’s, met een optie tot 30 stuks extra. Bedoeling is dat de eerste voertuigen uit deze nieuwe ‘M7’-serie in de zomer van 2021 druppelsgewijs instromen op de Oost- en Ringlijn en de eerste reizigers vervoeren. We kopen deze nieuwe M7-metro’s met subsidie van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. CAF heeft eerder de metroseries S3 en M4 geleverd op het Amsterdamse metronet.

2.000 extra testplekken op de Noord/Zuidlijn

MEI--2000-extra-testplekken-op-NZL.jpg

Begin mei bieden we ruim 2.000 extra testplekken op de Noord/Zuidlijn aan. Belangstellenden die eerder achter het net visten, krijgen nu alsnog de kans. Toen de inschrijving voor de testritten op de Noord/Zuidlijn begin april openging, waren de ruim 8.000 testplekken binnen een dag gevuld.

Start aanbesteding duurzame energie uit eigen land

MEI-Start-aanbesteding-duurzame-energie-uit-eigen-land.jpg

GVB start met de aanbesteding van een nieuw, duurzaam energiecontract voor de komende 10 jaar. GVB was al de eerste stadsvervoerder die met groene stroom werkte en gaat met deze nieuwe aanbesteding een stap verder. De groene stroom moet vanaf 2019 voor de volle 100 procent uit eigen land komen. GVB nam jarenlang elektriciteit af van het Afval Energiebedrijf van Amsterdam en wordt bijgedragen aan een beter milieu.

Introductie Baby on Board button

baby-on-board.jpg

Zwanger maar niet durven vragen of je mag zitten? GVB heeft vanaf nu een speciale button voor zwangere vrouwen. Met de introductie biedt GVB de service aan vrouwen die zwanger zijn en graag een zitplaats willen. De eerste button werd feestelijk overhandigd aan de zwangere Noor uit Haarlem. Zij benaderde ons enkele weken geleden met het verzoek. ‘Bij mij was de zwangerschap in het begin nog niet zo goed zichtbaar terwijl ik wel behoorlijk vermoeid en misselijk was,” vertelde ze. Een button maakt het mij makkelijker om een zitplaats te vragen en voor anderen om me te herkennen als zwangere.” De button is populair en wordt gewaardeerd met een 7,7.

Voorzorgsmaatregelen veerponten

MEI-voorzorgsmaatregelen-pontjes.jpg

Er vinden drie incidenten met GVB-veerponten plaats. Uit het eerste onderzoek komt al snel naar voren dat bij twee van deze incidenten sprake is van een vergelijkbaar technisch defect, een defecte vaarhendel. GVB start per direct met het vervangen van alle vaarhendels van alle veren uit de 50 en 60-serie. Totdat alle vaarhendels vervangen zijn, varen de schippers in een langzamer tempo. Bij één van de drie incidenten blijkt na onderzoek dat het ging om een menselijke fout.

Tests Noord/Zuidlijn in volle gang

MEI-test-NZL-in-volle-gang.jpg

We testten natuurlijk ook het scenario van verstoringen op de Noord/Zuidlijn. Wat doe je als reiziger als de lijn niet meer volledig van Noord naar Zuid rijdt? Hoe kom je aan je informatie en hoe reis je vervolgens zo snel mogelijk verder? Al dan niet met tram of bus. Drie groepen testreizigers gingen de uitdaging aan.

Ontwerpwedstrijd Pride Pont

JUNI-ontwerpwedstrijd-Pride-Pont.jpg

In de aanloop naar het jaarlijkse Pride Amsterdam organiseren wij in samenwerking met Boomerang Agency een ontwerpwedstrijd voor creatief Amsterdam en omstreken. We vragen onze reizigers een ontwerp te schetsen van de ‘Pride Pont’. Het winnende design vaart vanaf het begin van de Pride een maand lang over ’t IJ. Eind juli namen we de kleurrijke Pridepont feestelijk in de vaart door Pride-ambassadeur Dolly Bellefleur, GVB-directeur Alexandra van Huffelen en Naomi Jansen. Jansen is de winnares van de ontwerpwedstrijd voor de pont.

Nieuwe tijden

JUNI-Nieuwe-Tijden.jpg

Op 22 juli gaat de nieuwe dienstregeling in én gaat de Noord/Zuidlijn rijden. Hiermee breken nieuwe tijden aan voor Amsterdam en omstreken. De campagne om reizigers te informeren barst in de eerste week van juni los. Hiermee informeren we iedereen in Amsterdam over het nieuwe OV-netwerk. Voor mensen met een visuele beperking hadden we een gesproken informatiekrant.

GVB in de buurt over nieuwe dienstregeling

JUNI-gvb-in-de-buurt-over-de-nieuwe-dienstregeling.jpg

Om het onze reizigers zo makkelijk mogelijk te maken, zijn we deze maand ook in de buurt te vinden. Amsterdammers kunnen met al hun reisvragen bij onze servicemedewerkers terecht. Lekker praktisch en zo raakt iedereen snel gewend. We waren te vinden op alle grote markten van de stad, buurthuizen, stadsdeelkantoren, woonzorgcentra en meer. GVB servicemedewerkers geven ook op allerlei plekken in de stad uitleg over het nieuwe lijnennet en de dienstregeling die op 22 juli ingaat.

Feestelijke opening Noord/Zuidlijn

JULI-feestelijke-opening-NZL.jpg

Amsterdam neemt op 21 juli afscheid van het oude lijnennet. Historische trams en oldtimerbussen rijden als symbolisch afscheid door de stad. Op dezelfde dag is ook de feestelijke opening van de Noord/Zuidlijn, in het bijzijn van onze nieuwe burgemeester, Femke Halsema. Maar liefst 60.000 mensen stromen toe om de feestelijkheden bij te wonen, de nieuwe stations te bewonderen en vooral zelf te ervaren hoe het is om in zo’n korte tijd van Noord naar Zuid te reizen.

Voorbereiden op de nieuwe dienstregeling

JULI-voorbereiden-op-nieuwe-dienstregeling.jpg

Voor de nieuwe dienstregeling start wordt er nog veel werk verzet. Medewerkers van GVB, busbestuurders, technici en haltemedewerkers zijn tot in de vroege uurtjes druk in de weer. De nacht voor de start van de dienstregeling worden 105 bussen herverdeeld over de drie garages. Ook is de informatie op in totaal 2300 haltes aangepast en zijn zo’n 100 tramwissels in de stad omgezet. Ook rijden we de hele stad door voor het aanpassen van wat we bij GVB noemen: de verkeersregelinstallaties, kortweg VRI’s. In Amsterdam hebben we er maar liefst 385 stuks van. Samen met de gemeente worden deze installaties aangepast op het nieuwe lijnnennet.

Nieuwe dienstregeling van start, Noord/Zuidlijn is in gebruik!

JULI-nwe-dienstregelin-van-start,-NZL-in-gebruik.jpg

Op zondag 22 juli was het echt zover en startte de nieuwe dienstregeling. Heel Amsterdam kan vanaf deze dag gebruik maken van de gloednieuwe Noord/Zuidlijn; daarnaast zijn veel bus- en tramroutes gewijzigd. Tienduizenden liefhebbers stroomden toe om de nieuwe metrolijn te bewonderen en uit te proberen.

Nagenoeg geen verstoringen bij de Noord/Zuidlijn

JULI-nagenoeg-geen-verstoringen.jpg

In de de eerste week van de kersverse metrolijn 52 hebben we slechts één langdurige verstoring gezien. Gedurende de hele week reden we vrijwel volgens de nieuwe dienstregeling. Op vrijdag 27 juli was er een verstoring op Zuid waardoor we ruim een half uur niet verder konden rijden dan Europaplein. Gemiddeld is over de hele week minder dan 0,7% van de ritten uitgevallen. Dat betekent dat van de 200 geplande ritten op een dag er maximaal één of twee uitvallen. Terugkijkend zijn we blij en tevreden met de prestaties van de Noord/Zuidlijn tijdens de eerste week na de start van de nieuwe dienstregeling.

Noord/Zuidlijn start in zomervakantie met ruim 72.000 reizigers per dag

JULI-nzlijn-reizigers-op-een-dag.jpg

In de eerste week na de start van de nieuwe dienstregeling hebben ruim 72.000 reizigers dagelijks met de Noord/Zuidlijn gereisd. Dat blijkt uit de eerste reisgegevens van 23 tot en met 26 juli 2018. De openingszondag van 22 juli trok hetzelfde aantal reizigers als de doordeweekse dagen. Tijdens de eerste dag waren er veel extra reizigers en OV-liefhebbers die geïnteresseerd en nieuwsgierig waren naar de nieuwe lijn en dienstregeling. De start van Noord/Zuidlijn, ook wel de M52, viel samen met het begin van de zomervakantie waardoor er komende weken minder scholieren en forenzen met het openbaar vervoer reizen. De verwachting is dan ook dat vanaf september de reizigersaantallen omhoog gaan.

Nieuwe tijden-campagne voor vakantiegangers

AUG-nwe-tijden-campagne-voor-vakantiegangers.jpg

Sinds 22 juli rijdt de helft van de trams en bussen anders en is de Noord/Zuidlijn in gebruik genomen. Omdat deze grote veranderingen in het Amsterdamse OV midden in de vakantie vielen, is er een groep reizigers die wijzigingen in de dienstregeling misschien heeft gemist. Daarom starten we vanaf dinsdag 28 augustus met de laatste fase van de “Nieuwe tijden” campagne.

Bouw eerste nieuwe 15G tram in volle gang

AUG--bouw-1e-15G-in-volle-gang.jpg

De eerste nieuwe 15G tram zie je vanaf medio 2019 rijden in de stad. Voordat het zover is, gaan we de nieuwe tram eerst nog uitgebreid testen op het netwerk. In de fabrieken van de Spaanse tramfabrikant CAF wordt intussen hard gewerkt aan het eerste voertuig. We nemen regelmatig een kijkje om de voortgang te bekijken.

Gloednieuw IJveer 62 in de vaart

AUG-gloednieuw-IJveer-62-in-de-vaart.jpg

Amsterdam heeft er weer een nieuwe aanwinst bij: een gloednieuwe pont, het IJveer 62. Dit is binnen twee jaar tijd de derde nieuwe aanwinst op de vloot. In oktober 2016 werd IJveer 60 in gebruik genomen, en vorig jaar maart het zusje IJveer 61. Voor het einde van dit jaar hoopt GVB het vierde schip in deze 60-serie in gebruik te nemen. Met een lengte van 33,60 en breedte van negen meter zijn deze schepen groter: er kunnen 310 mensen overgezet worden. Daarnaast zijn ze stiller én schoner. Het bijzondere aan IJveer 62 is dat de accu’s groter zijn: de capaciteit hiervan is verdubbeld zodat we nog langer elektrisch kunnen varen.

Wat is er aan de hand op de Rozengracht?

SEPT-rozengracht-1024x854.jpg

Drie weken lang pakken we het spoor op de Rozengracht tussen de Prinsengracht en de Lijnbaansgracht aan. Het gaat om twee tramsporen van elk 400 meter, iets wat we wel vaker doen. Maar dit keer moeten alle trams die er normaal rijden, via een omleiding rijden. Dat heeft met de bouw van het spoor te maken. “De Rozengracht is bijzonder door het onderbed,” vertelt GVB-projectleider Martin de Lange. “Het onderbed is de betonnen fundering waar het spoor op ligt. Dat is normaal zo’n 22 centimeter dik, op de Rozengracht bijna een halve meter.” Een flinke klus, waardoor de trams tijdelijk niet over de Rozengracht kunnen rijden.

Vervoercijfers: sterke groei aantal reizigers

SEPT-vervoercijfers.jpg

Bijna twee maanden na de start van de nieuwe dienstregeling is het een goed moment om terug te kijken en te beoordelen of de overgang naar het nieuwe netwerk soepel is verlopen. Uit de nieuwe vervoercijfers wordt duidelijk dat een kleine 73.000 reizigers per gemiddelde werkdag gebruik maakt van de Noord/Zuidlijn. In de periode vanaf 2 september (start standaarddienstregeling) ligt dit gemiddelde rond de 84.000. De reizigersaantallen van het totale GVB netwerk zijn in deze periode toegenomen met zo’n 40.000 per dag (+6%)*. Deze groei wordt met name opgevangen door de metro (+40%), terwijl het aantal reizigers in de trams (-13%) en bussen (-4%) volgens verwachting is afgenomen.

151 Combino-trams voorzien van servicebalie

resultaten-126.5x71.55-900.jpg

In acht maanden tijd zijn onze 151 Combino-trams omgebouwd. De conducteurscabines hebben plaatsgemaakt voor moderne, open servicebalies met een gastvrije uitstraling. Een nieuwe werkplek dus voor veel trammedewerkers en een nieuwe manier om persoonlijk contact met onze reizigers te hebben.

Meer ponten en IJ-veren varen vaker

OKT-veren-varen-vaker.jpg

Het aantal pontreizigers groeit nog steeds. In 2017 vervoerden we meer passagiers dan het jaar ervoor, ruim 23 miljoen passagiers. Dit zijn gemiddeld 63.000 reizigers per dag. Sinds oktober is de dienstregeling van het Buiksloterwegveer daarom uitgebreid: vier schepen varen in de spits af en aan. Buiten de spits varen we met drie schepen. Op zaterdag en zondag vaart tussen 12:00 en 20:00 uur ook een derde pont (voorheen was dat op zaterdagen tussen 16:00 en 20:00 uur). Naast de uitbreiding van de dienstregeling helpt de instapbegeleiding heel goed om de drukte op en voor de Buiksloterweg en Centraal station in goede banen te leiden.

De handhavers op SBS6

OKT-handhavers.jpg

Wekenlang volgde een cameraploeg onze medewerkers van OV-zorg voor het reality programma ‘De Handhavers’. In het eerste seizoen maakten we kennis met Jos Houtkamp en Chanel Krecic. In seizoen 2 volgen wij het wel en wee van Paul van Huet en Kevin van der Meulen, en oudgediende Jos. Ralf Wildeboer van Mika Media bedacht en maakte het programma in co-productie met Stepping Stone voor SBS6. “Ik merkte dat mensen een verkeerd beeld hadden van het werk van handhavers. Het wordt echt onderschat. Tegenwoordig ben je als handhaver een soort politie-light. Er komt zoveel bij kijken, ik wilde dat in beeld brengen.”

Nuon/Vattenfall nieuwe energieleverancier GVB

OKT-vattenfal-nuon.jpg

Nuon/Vattenfall wordt vanaf 1 januari 2019 de nieuwe energieleverancier van GVB. Dit is de uitkomst van het aanbestedingstraject dat GVB samen met Metro en Tram van de gemeente Amsterdam in mei dit jaar is gestart. Het gaat om duurzame energie die in Nederland wordt opgewekt. Een belangrijke mijlpaal in ons streven om klimaatneutraal te opereren vanaf 2025. De looptijd van het contract is 10 jaar en loopt tot en met eind december 2028. De groene stroom komt voor 100% uit eigen land. Windmolens uit onder meer het park Slufterdam worden voor GVB ingezet. Daarnaast zal in samenwerking met Nuon/Vattenfall extra duurzame opwekcapaciteit worden gerealiseerd om in de energiebehoefte van GVB te voorzien.

1.000.000 x bedankt!

OKT-miljoen-keer-bedankt.jpg

Op 30 oktober reisden maar liefst 1 miljoen reizigers met ons mee op één dag! Nu hadden we wel voorzien dat we deze mijlpaal op redelijk korte termijn zouden aantikken, maar dit was eerder dan verwacht. Daar willen we in de eerste plaats graag alle reizigers voor bedanken al is de vraag dan natuurlijk wel hoe deze piek verklaard kan worden?

Betere reisinformatie voor laaggeletterden

OKT-betere-reisinfo-taalambassadeurs.jpg

Je weg vinden in het openbaar vervoer is niet voor iedereen altijd even makkelijk, zeker niet wanneer lezen bijvoorbeeld wat lastiger voor je is. Om die reden bezochten 5 taalambassadeurs GVB om tips te geven over reizigerscommunicatie. Eén van hen merkt op over de lijnenkaart: “wat een kleine lettertjes, het lijkt wel een bijsluiter van medicijnen!” De tips die we hebben ontvangen van de taalambassadeurs is zeer waardevol. Mede op basis hiervan willen we bekijken wat we aanvullend kunnen doen om de toegankelijkheid van de lijnenkaart te verbeteren.

Extra inzet veren en Nachtpont tijdens Museumnacht

NOV-veren-museumnacht.jpg

Op zaterdag 3 november vindt de negentiende editie van de Museumnacht Amsterdam plaats. Vanwege de bijzondere aandacht die de organisatie van de Museumnacht dit jaar ook schenkt aan plekken in Amsterdam Noord, varen we extra en vaak met onze veren. De makers van de Pontcast verzorgen tijdens Museumnacht Amsterdam 2018 het programma genaamd ‘De Pontcast Live’ op een speciale NDSM-Nachtpont.

Zo ziet nieuwe M7 metro voor Amsterdam eruit

NOV-Zo-ziet-m7-eruit.jpg

GVB maakt de eerste beelden bekend van de nieuwe M7 metro’s voor Amsterdam. Na een aanbesteding is de Spaanse fabrikant CAF aangewezen als leverancier voor 30 nieuwe metro’s, met een optie tot 30 stuks extra. Naar verwachting vervoeren we in de zomer van 2021 de eerste reizigers in deze gloednieuwe voertuigen. Een mooie en zeer gewenste aanvulling op onze vloot, waarmee we het groeiend aantal reizigers comfortabel kunnen vervoeren.

GVB ondertekent Charter Diversiteit

NOV-charter-diversiteit.jpg

GVB-directeur Alexandra van Huffelen ondertekent op 30 november het ‘Charter Diversiteit’ van Diversiteit in Bedrijf. Met de ondertekening verbindt GVB zich aan een groeiend netwerk van bedrijven die zich inzetten voor diversiteit en inclusie op de werkvloer. Naast GVB ondertekenen ook andere werkgevers zoals Arriva en QBuzz, ProRail en Sectorinstituut Transport en Logistiek het Charter.

Leverancier elektrische bussen bekend

DEC-leverancier-electrische-bussen-bekend.jpg

Op 12 december 2018 tekent GVB het contract met VDL Bus & Coach voor de levering van 31 elektrische bussen, met een optie tot nog eens 69 voertuigen, voor het stadsvervoer van Amsterdam. Ook de laadinfrastructuur is onderdeel van het contract. Dit is de uitkomst van een Europese aanbesteding van de stadsvervoerder. De eerste elektrische bussen rijden vanaf 2020. De primeur is voor de lijnen 15, 22 en 36 met eindpunt Sloterdijk. Met deze investering zetten de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB een belangrijke stap richting uitstootvrij openbaar vervoer in Amsterdam.

Eerste 15G tram zo goed als af

DEC-eerste-15G-tram-zo-goed-als-af.jpg

In de CAF-fabriek in Zaragoza (Spanje) staat de eerste 15G tram die zo goed als af is. En het tweede, derde en vierde voertuig worden ook al gemaakt. Het eerste voertuig is inmiddels compleet genoeg om te testen. Dat gebeurt in een aparte hal in de fabriek. Daar ligt spoor en kan elektrische spanning op de tram worden gezet. Ook zit er meetapparatuur in het spoor. De eerste gloednieuwe 15G tram komt voorjaar 2019 naar Amsterdam. Daar wordt de tram uiteraard ook uitgebreid getest, nadat de Inspectie Leefomgeving en Transport het voertuig goedkeurt.

Nog eens zes jaar gratis over het IJ

DEC-nog-eens-6-jaar-gratis-over-het-ij.jpg

De gemeente sloot op 19 december 2018 weer een nieuw contract af met GVB voor de gratis overtocht over het IJ. Het contract start 1 januari 2019 en loopt eind 2024 af. Twee jaar langer dan de gebruikelijke vier jaar.

Speurtocht voor alle leeftijden in het OV

DEC-speurtocht.jpg

Voor iedereen die het leuk vindt om spelenderwijs Amsterdam te ontdekken met het OV is er nu de GVB Speurtocht. Deze is te koop bij Service & Tickets op het Centraal Station. De speurders krijgen een luxe pakketje met daarin een plattegrond met uitleg en de kortingsbonnen die ze tijdens de speurtocht of op een later moment kunnen gebruiken. In Amsterdam zijn 16 GVBeestjes verstopt, allemaal op OV-haltes bij bijzondere plekken. De speurders moeten minimaal 6 GVBeestjes vinden en een selfie met ze maken als bewijs, daarnaast is er bij elke bijzondere plek een vraag die beantwoord moet worden. Deelnemers ontvangen bij het spel ook bonnen voor leuke kortingen in de stad.

Metro 54 en 52 (Noord/Zuidlijn) rijden op nieuwjaarsnacht

DEC-Nieuwjaarsnacht.jpg

Ook komende nieuwjaarsnacht zet GVB extra openbaar vervoer in voor reizigers die na het vieren van de jaarwisseling met het OV naar huis of naar hun hotel willen. Naast de extra inzet van GVB nachtbussen, en natuurlijk de veren, rijden ook de metro’s 52 (Noord/Zuidlijn) en 54. Op 1 januari start om 01:30 uur het nachtnet en rijden onze bussen hun eerste ritten. Het Buiksloterwegveer achter het Centraal Station vaart met twee extra ponten, en we varen met een pont op de NDSM. De Noordzeekanaalveren varen regulier de hele nacht door.

Home/GVB in vogelvlucht /Jaaroverzicht 2018