Jaaroverzicht 2017

Proef met servicebalie in tram

GBV-2017-jan-Servicebalie-hkn.jpg

Vanaf 9 januari rijdt de eerste tram met servicebalie. We onderzoeken of de servicebalie voor een persoonlijker en positiever contact met de reiziger zorgt, dan met de (nu nog) gesloten conducteurscabine. We proberen de balie uit op trams van de lijnen 1 en 2. Een van de eerste reacties: “Ik hoopte al dat ik hem snel tegen zou komen op één van mijn ritten en nu zit ik er in. Mooi hoor!”

Eerste metro Noord/Zuidlijn

GVB-2017-jan-Eerste-metro-in-NZtunnel.jpg

Voor het eerst rijdt een metro op eigen kracht door de Noord/Zuidlijntunnel; een spannende oefening voor alle betrokkenen. Deze testfase duurt in totaal 8 maanden. Treinbeveiligingsleverancier Alstom en het project Noord/Zuidlijn van de gemeente testen de metro en baan over het hele tracé van Noord naar Zuid. Wij helpen mee door te kijken of de baan veilig berijdbaar is en stellen metro’s en bestuurders ter beschikking voor de tests.

Sneller reisinformatie bij verstoringen

GVB-2017-jan-Snelle-reisinfo-bij-verstoringen.jpg

Bij onze verkeersleiding werken vanaf nu speciale ‘reizigersinformanten’. Omdat ze dicht bij het vuur zitten kunnen zij heel snel en via verschillende kanalen reizigers informeren bij verstoringen.

Digitale reisinfo bij conducteurs lijn 26

GVB-2017-jan-Digi-info-conducteurs-lijn-26.jpg

Alle conducteurs op lijn 26 hebben vanaf nu een eigen mobile device waarmee ze reizigers actuele reisinformatie kunnen geven. Fijn als je onderweg advies nodig hebt!

Spuugkit in het hele Amsterdamse OV

feb-Spuugkit.jpg

Na een succesvolle proefperiode besluiten we om de spuugkit in ons hele OV beschikbaar te maken. Met de spuugkit stellen onze handhavers het speeksel van een dader veilig (als het slachtoffer dat wil, het is niet verplicht). In combinatie met een aangifte verhoogt de spuugkit de pakkans van daders aanzienlijk. In 2017 worden drie verdachten met behulp van de spuugkit veroordeeld.

Brug over het IJ en bestelling nieuwe veren

feb-Brug-over-het-ij.jpg

De gemeente besluit dat er een brug over het IJ komt èn dat Amsterdam twee nieuwe veren erbij krijgt. De nieuwe veren komen in 2019 en zijn van hetzelfde type als de IJ-veren 60 en 61. Deze zijn serie-hybride en daarmee vriendelijker voor het milieu. Ook zijn ze groter en breder, zodat er meer passagiers mee kunnen.

Herdenking Februaristaking

feb-HerdenkingFebruaristaking.jpg

GVB herdenkt elk jaar de Februaristaking die in 1941 plaatsvond. Deze staking was het enige massale protest in Europa tegen de Jodenvervolging door de Duitse bezetters in de Tweede Wereldoorlog. We vinden het belangrijk om dit protest te blijven herdenken met de stad en met elkaar. De boodschap van de staking toen is nog altijd relevant. We hebben ook nu mensen nodig die tegen de stroom in opkomen voor anderen.

Tests stations Noord/Zuidlijn

feb-TestsNZlijn.jpg

Tijdens de zogeheten ‘release 9’ test onze verkeersleiding de systemen en installaties op de Noord/Zuidlijnstations. Medewerkers van ons Serviceteam Vervoer en OV-zorg doen tests op het station en onze storingsmonteurs van Rail Services oefenen met het afhandelen van (fictieve) storingen.

Geen cash meer op de bussen

mrt-Cash-van-de-bus-hkn.jpg

Vanaf 26 maart is er geen contant geld meer op onze bussen. De afschaffing van contant geld is een flinke verbetering voor de veiligheid aan boord. Het plan kwam in een versnelling na een reeks gewelddadige overvallen op buschauffeurs. In een relatief korte tijd hebben we pinapparatuur ontwikkeld, ingebouwd en uitgebreid getest. We stimuleren onze reizigers om van tevoren hun kaartje of saldo te regelen. Amsterdammers die geen pinpas hebben, bieden we een gratis OV-chipkaart aan.

Stabiele reizigerstevredenheid

Maart-stabiele-reizigerstevredenheid-1000.jpg

Eind maart worden de resultaten bekend van de OV-Klantenbarometer; de jaarlijkse, landelijke meting naar reizigerstevredenheid in het OV. Het rapportcijfer voor GVB is stabiel gebleven met een gemiddelde van 7,4 voor onze dienstverlening. Onze modaliteit Bus is de stijger uit ons assortiment: vorig jaar nog een 7,5, dit keer een 7,6.

Nieuw serie-hybride IJveer 61

mrt-IJveer-61-hkn.jpg

Onze tweede nieuwe pont, IJveer 61, arriveert. Met dit nieuwe veer kunnen meer reizigers mee. En omdat het een serie-hybride veer is, dragen we ook ons steentje bij aan een beter milieu.

Renovatie metrostations Oostlijn

mrt-Renovatie-Oostlijnhkn.jpg

De stationsrenovatie op de Oostlijn is in volle gang. Station Van der Madeweg verandert gestaag en met Spaklerweg wordt een begin gemaakt. De oostzijde van Reigersbos is aangepakt en op 31 maart openen de toegangen van Centraal Station bij het Open Havenfront en de Prins Hendrikkade.

Tram 24 terug in Ferdinand Bolstraat

apr-Tram-24-Ferdinand-Bol-hkn.jpg

Na veertien jaar is het eindelijk zo ver: tram 24 rijdt vanaf 18 april weer door de Ferdinand Bolstraat! Tot oktober wordt nog gewerkt aan de bestrating, maar de tram is alvast weer terug. De Ferdinand Bolstraat is onderdeel van de Rode Loper: het project waarbij Amsterdam bouwt aan een nieuwe entree voor de stad. De Rode Loper loopt van het Damrak, via de Munt en Vijzelstraat, tot aan de Van Ostadestraat in Zuid.

Girlsday

Donderdag 13 april is er weer een landelijke Girlsday. Tal van bedrijven, waaronder ook GVB, openen hun deuren voor meisjes in de leeftijd van 10 tot 15 jaar. De scholieren maken kennis met techniek in de praktijk. GVB doet voor de vijfde keer mee en ontvangt dit keer een groep van ongeveer twintig Amsterdamse scholieren van de Nieuwe Havo Noord en het Berlage Lyceum.

Award voor ons HR-beleid

apr-Award-HRbeleid.jpg

We hebben de nationale HR Proffie-prijs 2016 gewonnen voor ons HR-beleid! De jury noemt het beleid van GVB ‘prettig, open en modern’. Deze prijs onderstreept het belang van inspirerend en doeltreffend HR-beleid voor een succesvolle organisatie. De vakjury geeft ons met deze prijs erkenning voor de koers die wij hebben ingezet.

Nieuw Unimog-voertuig voor railonderhoud

apr-Unimog-hkn.jpg

GVB neemt begin april een nieuwe ‘Unimog’ in ontvangst. Dit gigantische voertuig is inzetbaar op de weg èn op het spoor en wordt gebruikt bij werkzaamheden aan de railinfrastructuur. De Unimog weegt 13.000 kilo, heeft een trekkracht van 400 ton / 24 assen (5 km p/u), is 7,5 meter lang en 3,65 meter hoog. Een goede nieuwe hulpkracht voor spooronderhoud, reinigingswerkzaamheden en calamiteiten.

Muziek in metrostations

Mei-Muziek-op-metrostations-1000.jpg

We starten een proef met muziek op alle ondergrondse metrostations om de reisbeleving met de metro extra aangenaam maken. ‘s Ochtends vroeg en in de spits klinkt een afwisseling van rustgevende muziek en natuurgeluiden, ’s middags is het tijd voor wat meer energieke muziek. En wanneer er een bericht te horen is via de omroepinstallatie, wordt de muziek uiteraard even gepauzeerd.

Tests Noord/Zuidlijnstations

Mei-test-nzlijnstations-1000.jpg

Onze verkeersleiding, het Serviceteam Vervoer en OV-zorg helpen met het testen van de Noord/Zuidlijnstations. Na station Europaplein bestuderen ze in station De Pijp de locaties van camera’s, SOS-palen, OV-chippoorten, liften en roltrappen. We raken steeds beter bekend met de nieuwe stations.

Groot onderhoud Combino-trams

GVB staat aan de vooravond van een enorme klus. Alle 155 Combino-trams komen in aanmerking voor geclusterd groot onderhoud. Hiervoor is een investering van 45 miljoen euro afgegeven. De drie belangrijkste activiteiten zijn: daklekkage verhelpen, vloercorrosie herstellen en de assen van de wiellagers reviseren.

Aanpak scholierenoverlast

Samen met het Team Openbaar Vervoer van de politie, wijkagenten en scholen pakken we scholierenoverlast op metro 50 aan. We organiseren ook gerichte extra inzet van OV-zorg en het Serviceteam Vervoer, scholierenvoorlichting en zelfs een brief aan alle ouders van de middelbare scholen rondom halte Isolatorweg.

Werken bij GVB

Juni-Werken-bij-GVB-1000.jpg

We zetten alle zeilen bij om genoeg nieuwe collega’s te werven. Veel medewerkers gaan de komende jaren met pensioen, vooral bij onze technische afdelingen en in de groep personenvervoerders. We proberen nieuwe manieren van werven, zoals een ‘referral-programma’, waarbij collega’s potentiële nieuwe collega’s aandragen. Ook starten we onze nieuwe wervingscampagne voor technische functies, personenvervoerders en teammanagers.

Proef met instapbegeleiding bij de Veren

Juni-instapbegel-Veren-1000.jpg

Gedurende een week doen we een proef met twee instapbegeleiders bij het Buiksloterwegveer. Onze pontpassagiers kunnen zo makkelijker de pont op en af. Het bevalt zo goed dat we ook de rest van het jaar de pontbegeleiding tijdens de spits inzetten bij het Buiksloterwegveer.

Stagebegeleider van het jaar

Juni-Stagebegeleider-van-het-Jaar.jpg

Kennisnetwerk Railforum verkiest onze handhaver Frank Basseluer tot stagebegeleider van het jaar. Uit het juryrapport: “Frank is een echte aanwinst voor de railsector. Zijn stagiairs vinden dat hij ervoor zorgt dat ze altijd plezier hebben in hun stage. Met zijn enthousiasme weet Frank zijn studenten – op dit moment zijn het er twaalf – te inspireren.” En ja, ook wij worden heel blij van zo’n collega!

KinderBeest-Feest Artis

Bij het KinderBeest-Feest krijgen ruim duizend kinderen die vanwege ziekte of een handicap niet zelfstandig Artis kunnen bezoeken, de kans om met hun ouders, broertjes en zusjes toch te gaan. Ze doen dit onder speciale begeleiding van brandweer, ambulances, politie (met luide sirenes!) en andere hulptroepen waaronder GVB. We zetten bussen in om te helpen bij dit mooie initiatief.

Start proef met pinnen op de tram

Juli-Proef-pinnen-tram-26-1000.jpg

In navolging van de introductie van pinnen op de bus, starten we op 7 juli onze proef met pinnen op de tram. We beginnen bij lijn 26, en lijnen 1 en 2 volgen snel. Het pinnen wordt in fasen ook op andere lijnen ingevoerd, zodat we uiteindelijk het betalen met contant geld in onze voertuigen helemaal kunnen afschaffen.

Opbrengst campagne naar goede Amsterdamse doelen

Samen met Toon de Muntenman overhandigt GVB-directeur Alexandra van Huffelen een cheque aan bouwspeelplaats Het Landje in het Rembrandtpark. Het is een van de drie goede doelen die we ondersteunen met een deel van de laatste opbrengsten van cash op de bus. Een maand eerder gingen we al langs bij de Florakokjes.

Dubbele tram op lijn 26

Bij wijze van test rijden we met twee aan elkaar gekoppelde Combino’s op lijn 26 naar IJburg. We doen de proef, omdat we extra capaciteit zoeken voor deze drukke tramlijn. Zeker als straks de woonwijk verder uitbreidt, is deze mogelijkheid meer dan welkom. Bij de proef bekijken we de werking van diverse veiligheidsaspecten, de halte- en railinfrastructuur, de verkeerregelinstallaties en hard- en softwaresystemen.

GVB-pont is officiële trouwlocatie

trouwen veer

We verwelkomen het eerste bruidspaar op onze trouwpont! De GVB-pont is een officiële, door de gemeente erkende trouwlocatie geworden. De nieuwe Noorderlingen Mathe en Corrie stapten vrijdag 14 juli met hun familie en vrienden in het letterlijke huwelijks(veer)bootje richting Distelweg.

Kennismaken met nieuwe 15G-tram

Augustus-15G-tram-2-AFK-1000.jpg

In onze tramremise staat een levensgroot model van de nieuwe 15G-tram die in 2019 onder andere op de Amstelveenlijn gaat rijden. We nodigen onze stakeholders, fans, critici, geïnteresseerden en alle collega’s uit om het model te bekijken èn mee te denken over de uiteindelijke keuzes voor de nieuwe tram. Op welke hoogte willen we een stang, is het infoscherm wel goed zichtbaar en wat voor bekleding moet er op de stoelen? De kijkdagen zijn in een mum van tijd helemaal volgeboekt.

Uitbreiding Gelderlandpleinlijn

Augustus-Gelderlandpleinlijn-1000.jpg

De Gelderlandpleinlijn is een succes en wordt uitgebreid. De lijn verbindt het Gelderlandplein met Buitenveldert en de Zuidas. Vooral de verbinding met de Zuidas is populair. We voeren de pilot uit in samenwerking met de Kroonenberg Groep. Later in het jaar trekken we de lijnen door om zo twee nieuwe gebieden in Zuid te ontsluiten. Ook die pilot gaat drie jaar duren.

Werkzaamheden in de stad

Augustus-werkzaamheden-surinameplein-1000.jpg

Grootschalige werkzaamheden in de stad vormen een flinke uitdaging. Bij de werkzaamheden aan en rond het Surinameplein vervangen we het onderbed en de tramrails, terwijl de trams door blijven rijden. Ook Waternet en Rijkswaterstaat werken op het plein, terwijl het verkeer er gewoon nog rijdt. Verder is deze zomer ook nog de ringweg A10-West zes weken afgesloten. Buslijnen 69 en 15 moeten deze periode creatief omgaan met alle beperkingen.

Pride Amsterdam

We zijn trots op de diversiteit in Amsterdam en steunen de jaarlijkse Pride. We rijden de maand augustus rond met een kleurige tram en delen regenboog-pepermuntjes uit in het OV. GVB-medewerkers die dat wilden, droegen tijdens de Pride hun regenboogstropdassen om hun trots te laten zien.

Samenwerking Rieker Business Park

Na de Gelderlandpleinlijn, gaan we ook in de Riekerpolder een publiek-private samenwerking aan. Dit keer met de bedrijven op het bedrijvenpark Rieker Business Park, waar we twee buslijnen gaan exploiteren. Vanaf januari 2018 gaat de eerste buslijn van start.

ALS Amsterdam City Swim

September-ALS-city-swim-1000.jpg

We doen voor de tweede keer mee met de Amsterdam City Swim. Zestien GVB-medewerkers zwemmen elk 2017 meter door de Amsterdamse grachten en zamelen geld in voor Stichting ALS. De GVB’ers halen € 13.565 aan donaties op. In totaal bracht de Amsterdam City Swim 1,7 miljoen euro op voor onderzoek naar de ziekte ALS.

OV-chipkaartkaartpoortjes Noord/Zuidlijn

September-OV-poortjes-CS-1000.jpg

We testen op Centraal Station de nieuwe OV-chipkaartpoortjes van de Noord/Zuidlijn. De poortjes die door een 3D-sensor worden aangestuurd waren al even open in april, maar bleken toen nog niet goed genoeg te functioneren. De nieuwe testen zijn nu gelukkig wel succesvol. We nemen de poortjes op 2 oktober in gebruik.

Lieve burgemeester

Op 5 oktober overlijdt burgemeester Eberhard van der Laan. Een burgemeester die zich zó fantastisch heeft ingezet voor de stad. Hij toonde zich altijd betrokken bij de Amsterdammers en ook bij GVB. Van der Laan was er in moeilijke tijden, zoals de overvallen bij Bus, maar ook bij vrolijke evenementen, zoals de ingebruikname van de Ajaxtram. Op de dag van zijn afscheid nemen we een minuut stilte in acht. Alle openbaar vervoer staat stil, de stad is stil. We missen hem nog steeds elke dag.

GVB nodigt vluchtelingen uit

Oktober-Vluchtelingen-op-bezoek-1000.jpg

Begin oktober organiseren we in onze busgarage een dag voor vluchtelingen, zodat zij kennis kunnen maken met het bedrijf. De statushouders hadden veel aan het bezoek volgens Wanda Steiger van Vluchtelingenwerk die hen begeleidde: “Het is vaak erg moeilijk voor hen om een voet tussen de deur te krijgen, dus dit hielp ontzettend.”

OV-Klantenbarometer van start

Van 23 oktober tot 10 december halen enquêteurs van de onafhankelijke OV-Klantenbarometer weer de meningen op van reizigers in het openbaar vervoer. Ook voor GVB is dit een ontzettend belangrijke meting. We zien hiermee hoe we volgens onze klanten presteren. Begin 2018 horen we de uitslag van de OV-Klantenbarometer: reizigers geven ons een 7,6 als gemiddeld rapportcijfer (0,2 punt hoger dan vorig jaar). Een geweldige beloning voor onze inspanningen in een zeer druk jaar.

Metro 40 jaar in Amsterdam

Oktober-metro-40-jaar-1000.jpg

‘Amsterdam nu metropool,’ kopte Nieuws van de Dag op 14 oktober 1977. Toen reed de eerste metro van Weesperplein naar Amsterdam Zuidoost. Deze Oostlijn was nog maar het begin vanAmsterdam als metrostad. In december 1990 ging lijn 51 naar Amstelveen rijden. Deze werd onder de noemer ‘sneltram’ aangelegd. In juni 1997 kwam ook ringlijn 50 bij de metrofamilie. En nu, veertig jaar na de eerste metrorit, kan Amsterdam bijna mee met lijn 52, de Noord/Zuidlijn.

Servicebalie komt in alle trams

November-Servicebalie-tram-1000.jpg

Op 29 november ondertekenen we de contracten voor het inbouwen van servicebalies in 151 trams. Persoonlijk contact maakt het verschil en dat wordt met de open servicebalie veel beter mogelijk, dan met een gesloten conducteurscabine zoals nu. GVB heeft samen met conducteurs onderzocht hoe de cabine toegankelijker kon worden voor reizigers en meer ondersteuning kon bieden bij het maken van persoonlijk contact in de tram. Reizigers hebben in metingen aangeven dat ze de balie erg waarderen.

Seintje bij geplande omleidingen

gvb-seintje-in21_39628853871_o.jpg

We starten met Seintje, de service die reizigers informeert over geplande omleidingen. Reizigers die zich bij Seintje aanmelden, ontvangen een e-mail zodra er een wijziging is op hun favoriete lijn. We onderzoeken of we de service kunnen uitbreiden met informatie over ongeplande verstoringen.

Sinterklaasbezoek

November-Sint-1000.jpg

Traditiegetrouw bezoeken we samen met Sint en andere vrijwillige Pieten de kinderafdelingen in Amsterdamse ziekenhuizen. In 2017 gingen we voor het eerst ook bij zes verzorgingstehuizen langs.

Nieuwe ponten voor Noordzeekanaal

November-Nieuwe-ponten-NZK-1000.jpg

De gemeente besluit tot de aanschaf van vijf nieuwe Noordzeekanaalponten met hybride aandrijving.

Na bussen, nu ook tram 26 cashloos

In september zijn we gestart met pinnen op lijn 26. De overige lijnen volgden snel en inmiddels zitten we op gemiddeld 3000 pintransacties per dag. Sinds 8 december is lijn 26 volledig cashloos. In het eerste kwartaal van 2018 schaffen we op alle tramlijnen het betalen met contant geld af. Het Amsterdamse stadsvervoer is dan volledig cashloos.

Extra inzet tijdens Oud & Nieuw

December-oud-en-nieuw-1000.jpg

Voor het eerst zetten we tijdens nieuwjaarsnacht metro 54 in voor onze reizigers. Zo kunnen zij ook na de jaarwisseling makkelijk reizen tussen CS en Bijlmer ArenA. De metro-inzet tijdens Oud & Nieuw is een proef.

Dit jaar 11 Participatiewetbanen erbij

We zetten ons in om arbeidsplaatsen te realiseren voor een zo divers mogelijke groep medewerkers. In 2017 zijn er 11 nieuwe collega’s vanuit de Participatiewet bij ons aan de slag gegaan. Vanaf 2012 hebben we in totaal 28 mensen via deze weg verwelkomd bij GVB. Ook in samenwerking met leveranciers, zoals Pantar, zijn tien werkplekken gerealiseerd.

Opbrengst campagne naar goede Amsterdamse doelen

December-goede-doelen-Eettafel-v-ZO-1000.jpg

Toon Borst, 'de Muntenman' (ook Amsterdammer van het Jaar) speelde een belangrijke rol in onze campagne Cash van de bus. Als dank schenken wij een deel van de dagopbrengst aan drie goede doelen. Tijdens de Eettafel van Zuidoost, georganiseerd door Humanitas Amsterdam en Coalitie Erbij, ontmoeten ouderen elkaar. We ondersteunden dit goede doel met een cheque van 2.500 euro. De Eettafel is een belangrijke activiteit tegen de eenzaamheid. Maar liefst 80 ouderen genoten van een lunch en een dansvoorstelling.

Wereld Aids Dag

GVB steunt het Aidsfonds dit jaar bij hun activiteiten voor Wereld Aids Dag op 1 december. We stellen een pont beschikbaar voor bestickering en aankleding met de campagne 'Uit liefde voor alle liefdes'. De pont trekt veel bekijks en wordt al gauw liefkozend 'Love Boat' en 'Strikjespont' genoemd.

Home/GVB in vogelvlucht /Jaaroverzicht 2017